«جهاد فقط در میدان جنگ نیست، در میدان علم هم مثل بقیه‌ی میادین زندگی، جهاد لازم است. جهاد یعنی تلاش بی‌وقفه، همراه با خطرپذیری و پیشرفت و امید به آینده»[1]. گذرگاه تاریخ از صدر اسلام تاکنون همیشه حکایتگر حرکت و مجاهدت علمی و مبنایی علمای اسلام بوده است؛ حرکت هایی که هر جویای حقیقتی را از بحر علم سیراب می کند. از سُلَیم بن قیس هلالی نخستین مؤلف شیعه تا استاد شهید مطهری متفکر، محقق و نویسنده قرن چهاردهم، حیاتشان را وقف در تولید علوم انسان ساز و جامعه ساز کردند.

علما آمده اند و می آیند تا حیات بشری را از شرّ علوم و قواعد زخرف رهایی بخشند و  بستر علوم و سنن الهی را برای  دلدادگان علم شرح و بسط دهند.

اکنون که در قرن پانزدهم هجری شمسی، منتسب به عصر امام خمینی ره؛ به برکت مجاهدت های بی فقه علما و آحاد مسلمین، نهضت تربیت جوانان مومن، انقلابی و پای کار، رویای کفار و ملحدان قسم خورده انقلاب را به دفینه ها سپرده و استعمارگران را پیش از پیش مأیوس و مخذول کرده است،امتداد علمی و عملی مبانی امامین انقلاب در جهانی سازی تمدن نوین اسلامی جزو مسائلی ست که مغفول ماندن آن ثمره ای جزء توقف حرکت هزار و چهارصد ساله ی اهل بیت علیهم السلام  و پیروان مکتبی آنها ندارد. لذا در راستای این راهبرد کلان، چند مسئله ی اساسی حائز اهمیت می‌باشد:

  1. بازخوانی اندیشه های امامین انقلاب در جهت استنباط مبنای توحیدی
  2. تولید مجموعه ی کتب نظام ولایی مبتنی بر آراء امامین انقلاب
  3. تمهید سازه کار تربیت پژوهشگران و محققان دغدغه مند نظام ولایی
  4. راهبری پژوهشگران تربیت شده در تولید علوم راقی و مورد نیاز عصر انقلاب اسلامی
  5. بومی سازی علوم تولید شده به اقتضاء مخاطبان عمومی و نخبگانی در عرصه بین الملل

از این حیث اندیشکده ولایت با هدایت و راهبری حکیمانه استاد دسمی ضمن نصب العین قرار دادن روایت خَیرُ البَشَر حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله که می فرمایند: «العُلَماءُ مَصابيحُ الأرضِ، و خُلَفاءُ الأنبياءِ ، و وَرَثَتي و وَرَثَةُ الأنبياءِ»

[2] بر آن است با شناسایی و توانمند سازی جوانان عالم، مومن، انقلابی و پای کار نقشی نافذ در تولید، ترویج، گفتمان سازی و نهادینه سازی ارثیه ی بی نظیر پیامبران و اهل بیت علیهم السلام ایفا کند. باشد که نگاه  مستمر و خاص حضرت حجه بن الحسن روحنا له الفدا زمینه ساز اثربخشی مضاعف این حرکت قرار گیرد.

اهمیت و ضرورت

  1. فقدان مجموعه ی کامل کتب منظومه ای (در هم گره خورده و در هم تنیده) از برگرفته از مبانی امامین انقلاب[1]
  2. نفوذ تدریجی مبانی الحادی در میان جوانان و نوجوانان
  3. نیاز مبرم مربیان، اساتید و فعالان فرهنگی تربیتی به کتب ناظر به انسان سازی ناظر به:
  1. نیاز مبرم مربیان، اساتید و فعالان فرهنگی تربیتی به کتب ناظر به جامعه سازی ناظر به:
  1. نیاز مبرم مربیان، اساتید و فعالان فرهنگی تربیتی به کتب ناظر به هستی ناظر به:
  1. ضرورت ارائه سیر اندیشه ای به مخاطبان هدف (عموم، نوجوانان، جوانان، میانسالان)

[1] منظور از مبانی، بیانات نیست بلکه آن شاخصه ها روایی، قرآنی و عقلی ست که اندیشه های امامین انقلاب از آنجا ظهور و بروز کرده است.

اهداف

اهداف کوتاه مدت:

  1. شناسایی و جذب طلاب و دانشجویان کنشگر در عرصه های علمی و پژوهشی
  2. توانمند سازی شبکه ی جذب شده
  3. شبکه سازی شبکه ی توانمند شده

اهداف میان مدت:

  1. ارتقاء مبانی اندیشه ای کل شبکه
  2. تولید مجموعه کتب نظام ولایی
  3. بومی سازی کتب تولید شده در عرصه بین الملل

اهداف بلند مدت:

  1. ارتقاء سطح تولیدات علوم مبنایی ناظر به ساحت های انسان، جامعه و هستی
  2. تربیت عالم مومن، انقلابی و پای کار
  3. هدایت تربیت یافتگان عمل گرا،فعال و جریان ساز به مراکز موثر علمی

نتایج و دستاوردها

  1. آشنایی کامل مخاطبان هدف (عموم، نوجوانان، جوانان، میانسالان) با ادبیات راقی انقلاب اسلامی
  2. تسلط کامل و نسبی شبکه کنشگران پژوهشی به گرایش های مختلف منظومه نظام ولایی
  3. تسلط کامل و نسبی شبکه کنشگران به گرایش های مختلف پژوهشی اعم از تألیف، تحقیق و درایه
  4. غلبه ی گفتمان توحیدی در مواجهه ی با آماج نشر گفتمان غرب در میان جوانان و نوجوان

[1] بیانات در دیدار نخبگان علمی و اساتید دانشگاه‌ها . 1387/07/03

[2] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : عُلما چراغهاى روى زمينند و جانشينان پيامبران و وارثان من و وارثان پيامبران. كنز العمّال : 28677.