کثرت روز افزون دغدغه ها، مسائل، آسیب ها و چالش های عامه مردم از جمله جوانان و نوجوان در گام دوم انقلاب اسلامی، جهت دهی غیر واقعی و غیر عقلانیِ دشمن بر مبنای باطل و در راستای مهندسی افکار عمومی علی الخصوص جوانان و نوجوانان، لزوم ارتقاء مهارتی طلاب بر پایه ارتقاء علمی و معرفتی در جهت پاسخگویی به مسائل و نیازهای عصر حاضر، مسئولیت حوزه های علمیه و دانشگاه ها را نسبت به ادوار گذشته دوچندان می کند؛ مسئولیتی که مغفول واقع شدنش ثمره ای جز انزوای تدریجی نهاد حوزه و دانشگاه را به همراه ندارد.

از این رو لزوم پی ریزی سازه کاری برای مهارت افزایی و در امتداد آن  نقش آفرینی طلاب و دانشجویان در ساحت ها و عرصه های مختلف مورد نیاز انقلاب اسلامی و جوامع اسلامی از ضروریاتی است که بر آن اتفاق رأی وجود دارد. در نظام حاضر سعی بر آن است تا حد امکان به ضرورت ها، نسبت ها، الزامات و روش های  نقش آفرینی  طلاب و دانشجویان پاسخ داده شود و در عین مواجهه‌ی واقع‌بینانه با آسیب های امروزی، خلاء های نظری و عملی، رویکرد و نقشه راه دقیقی ارائه شود.

رسالت

  1. تربیت طلاب و دانشجویان توانمندِ کنشگر مطابق با آرمان ها و مسائل جهان اسلام
  2. ترویج سنن و قواعد الهی در شئون مختلف و اثر گذار نهادهای حاکمیتی و دینی به عنوان مبنا و محور نقش آفرینی به واسطه طلاب و دانشجویان کنشگر
  3. کارآمد سازی نهاد حوزه و دانشگاه در عصر انقلاب اسلامی
  4. کادرسازی و زمینه سازی در راستای هدف مورد نظر جهت خدمت به حامعه اسلامی

اهداف

کلی

  1. توانمند سازی طلاب و دانشجویان در ابعاد مختلف حیات مادی و معنوی
  2. هویت دهی به طلاب و دانشجویان جهت نقش آفرینی در عرصه های مورد نیاز انقلاب اسلامی
  3. بسط حوزه نقش آفرینی طلاب و دانشجویان در ساحت ها و ابعاد گوناگون دین
  4. هدایتِ نقش آفرینی طلاب و دانشجویان بر اساس هویت و سیر طلبگی
  5. نقش آفرینی در عرصه بین الملل در راستای تبیین مختصات تمدن اسلامی
  6. تسهیل حرکت عظیم مردمی به سمت نظام الهی و اسلامی

جزئی

  1. تقویت سطح انگیزه ی طلاب و دانشجویان
  2. بستر سازی جهت اقبال حداکثری جوانان و نوجوان به نهاد حوزه و دانشگاه
  3. اولویت بخشی نقش آفرینی تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و هدایتی طلاب و دانشجویان نسبت به سائر نقش آفرینی ها
  4. ایجاد بستر، ظرفیت و قابلیت های مورد نیاز طلاب و دانشجویان جهت نقش آفرینی به صورت فردی و جمعی
  5. فراگیری مهارتهای عمومی با تاکید بر رشد افراد در مهارتهای خاص بر اساس شاخصه های فردی